Madeira

Published by administrator on

Madeira neboli evropská Havaj je portugalský ostrov, který jsme navštívili koncem února. Doba vhodná k návštěvě je po celý rok. Madeira je nazývána ostrovem věčného jara a rozdíl mezi zimními a letními teploty je v řádech jednotek stupňů. Prakticky v letních měsících na Madeiru míří více turistů. Toho jsme využili a na ostrov jsme zavítali v době, kdy by mělo být turistů méně.

01.Prilet_Madeira

Zajímavosti aneb co vidět

Před odletem na Madeiru jsem vytvořil itinerář míst, která by nás mohla zajímat. Vím, že vybraná místa by nemusela bavit každého. Záleží do jaké části Madeiry jedete a s kým. Já jsem na ostrov vyrazil s partnerkou a plán byl užít si dovolenou aktivně s tím, že každý druhý den musí být odpočinkový!

Místa v itineráři jsem rozdělil do tří kategorií.

01.itinerar_Madeira

Praia de Seixal

Porto Moniz Natural Swimming Pools

Teleférico Fajã dos Padres

Ve skutečnosti jsme míst navštívili více. Některá byla natolik úžasná, že jsme je navštívili několikrát (Pico do Arieiro). Rovněž na seznamu nejsou místa, které jsme ad-hoc navštívili. Ty zpětně do itineráře nebyly přidány.

Rád bych zmínil, že  v itineráři jsem původně měl kategorii restaurace. Tu jsem záměrně nechtěl sdílet. Bohužel ty vybrané nebyly ve skutečnosti tak skvělé jako to vypadalo před návštěvou. Níže u detailu s fotkami budu sdílet jen ty restaurace, která skutečně stály za návštěvu.

Dovolená po našem

Rád bych na blog nasdílel všechny informace ohledně Madeiry, ale….. Při prohlížení cestopisů a YouTube videí k Madeiře jsem usoudil, že by to bylo zbytečné. Těch obecných informací ať už kolem počasí, zajímavostí nebo jiných doporučení jsou kvanta. Proto bych vám rád nasdílel průběh naší dovolené. Dny nebyly nalajnované tak jako na jiných dovolených. Tady na Madeiře jsem potřeboval vypnout a odpočinout z pracovního vytížení. Proto každé ráno jsme si až po snídani řekli jaké aktivity nás v během dne čekají. Jedinou “proměnnou”, která nám mohla ovlivnit naše rozhodnutí bylo počasí.

33_pico_de_ruivo

Madeira je úžasná tím, že v každé část ostrova může být jiné počasí. Několikrát jsme zažili, že v naší části, kde jsme zrovna byli ubytování pršelo. Stačilo přejet pár kilometrů na východ a bylo po dešti. Dokonce jsme se opalovali. Na tohle je dobré sledovat webkamery jednotlivých části ostrova.

Instagram friends

Na Instagramu po sdílení příběhu “letíme na Madeiru” jsem dostal několik desítek doporučení co máme a nemáme na ostrově vyzkoušet. Všem jsem poděkoval a některé doporučení jsme brali v úvahu. Zarazila mě jedna věc. Někteří mi doporučovali místa a zážitky jako kdybych jel s kamarády 🙂 Neříkám, že doporučení na downhill nebo ochutnávku rumů jsou špatné, ale je zapotřebí brát ohled na to s kým jedete. Proč to vůbec zmiňuji? Hodně lidí se inspiruje na internetu druhými. Při tvorbě plánu berte v úvahu s kým nebo s jakou skupinou chcete cestovat.

112São_Lourenço_Madeira

Někdo rád vyhledává adrenalinové zážitky, někdo turistiku a nebo někdo se na Madeiru jede kouknout na delfíny či květinovou farmu.

Krom doporučení jsem dostal dva “tradiční” dotazy, které dostávám při každé dovolené. Kolik to stojí a přes kterou cestovku letíme?

Kolik to stálo?

V minulosti jsem u žádného cestopisu nesdílel náklady. U Madeiry udělám výjimku. Jednak je to z toho důvodu, že k této části na Instagramu bylo enormní množství dotazů. Druhak je to z toho důvodu, že u cestopisů z Madeiry převážně vidím buď extrémní lowcost a nebo chlubení se kvůli sledovanosti. Třetím důvodem bylo, že jsem na IG slíbil, že někdy i tyto detaily nasdílím.

Přidanou hodnotu sdílení nákladů vidím v relativně dostupné destinaci pro každého. Kdybych náklady sdílel na destinaci, která je v Karibiku, tak by to nezajímalo tolik lidí. Před tím, než zmíním detail, upozorním, že 11 dnů na Madeiře lze zvládnout i část toho co jsme utratili, rovněž lze utratit násobně více financí. Náklady sdílím za dva lidi.

Ubytování – 36 000 Kč

Menší část dovolené jsme byli ubytovaní v hotelu Pestana CR7 Funchal a druhou část v Savoy Saccharum Resort & Spa. Požadavky na hotely byly:

• být v prostředí, kde se budeme cítit komfortně a spánek nebude nikým a ničím rušený
  • nebýt v zastaralém a vybydleném hotelu
  • kvalitní a rozmanitá snídaně
  • ve Funchalu jsme chtěli být co nejblíže promenádě a centru a hlavně jsme chtěli zkusit “Ronaldův” hotel
  • v Calhetě jsme vybírali hotel nejen podle polohy u moře, ale i podle designu. Abych řekl pravdu, hlavním kritériem byl infinit bazén

Půjčení auta – 11 000 Kč

K půjčení auta byla zvolena půjčovna Funchal Easy. Jedná se o rodinnou firmu s  omezenějším vozovým parkem, ale recenze a služby mají skvělé. Depozit nebo kartu při rezervaci nechtěli a přístup a vše kolem bylo na jedničku s hvězdičkou. Součástí ceny, půjčení auta na 11 dnů bylo i SCDW – Full Insurance + No Deposit.

Benzín – 2 500 Kč

Do půjčeného auta Nissan Micra jsme čepovali Natural 95. Cenu benzinu za litr už si úplně nepamatuji.

Jídlo 15 000 Kč

Snídaně jsme měli zaplacené v rámci ubytování. Ostatní stravování jsme podle potřeb měli převážně v restauraci nebo kioscích. Jídlo jsme vyhledávali co nejméně smažené a hlavně jsme si dopřávali ryby. Cena za oběd v přepočtu v průměru byla 600-700 Kč za oba. Večeře byly o něco dražší. V některých restauracích doporučuji “sharing” jídla.

Ostatní výdaje – 5 000 Kč

Ostatními výdaji mám na mysli drobnosti, které nezapadají do výše uvedených kategorií.

Pojištění – 1800 Kč

Pojištění jsme měli přes AXU s nějakou drobnou slevou.

Letenky –  22 000 Kč

Na letenkách jsme mohli ušetřit. V daném termínu nám různé vyhledávače nabízely letenky i za 2 500 Kč na osobu. Bohužel to byly lety s přestupy a ještě v kombinací různých nízkonákladových společností. Za nás jsme preferovali i za vyšší cenu přímý let.

Směněná hotovost na Eura – 5 000 Kč

Ani nevím za co tato hotovost byla utracena, prostě padla

Celkové výdaje – necelých 100 000 Kč

Osobně si myslím, že to není moc a ani to není málo. Hold cena je relevantní za 11 dnů pro dva. Na jednotlivých službách by se dalo něco ušetřit, ale neměli jsme pro to důvod. Dovolenou jsme si jeli užít a uzpůsobili jsme ji naším potřebám a prioritám.

Jaká byla Madeira?

Madeira stejně jako ostatní dovolené byla báječná, skvělá, výborná! Musím říci, že po dovolené jsem plný energie a z ostrova jsem doslova nadšený. Za zmínku stojí i příjemná vlhkost vzduchu. U nás v jarním období mám sem tam problém s alergií. Na Madeiře na to, že je to “ostrov věčného jara” bez problému. Ba naopak, klima mi vyhovovalo a musím říci, že díky tomu bych se rád na ostrov v budoucnu chtěl někdy vrátit.

Co se týče služeb. Jejich rozmanitost pro turisty je podle mě lepší než u nás v Česku. Nevzpomínám si, že by bylo něco špatně nebo něco co by nám vadilo. Největším překvapením pro mě byl vysoký počet českých turistů. Na každém rohu jsme potkávali čechy 🙂

Dost bylo psaní, pojďte se podívat na náš program v obrázcích

Den 1

Přílet na ostrov. Přímý let z Prahy trval něco málo přes čtyři hodiny. Na obrázku vidíte nejvýchodnější cíp Madeiry – São Lourenço. Takový pohled uvidíte z levé části letadla (po směru).

02.prilet_ostrov_Madeira

Vyzvednutí auta ve Funchaleasy Web a přesun na hotel.

2b_cesta_

Pestana CR7 hotel ve Funchalu.

20_pestana_dalsi_den_bazen

Po příjezdu nechyběl welcome drink. V pozadí lze vidět výzdobu hotelu. Téměř na všech místech jsou v hotelu dresy Christiana.

03a.check_in_CR7hotel_pestana

V hotelu si můžete vybrat typ/výhled z pokoje. Buď strana k přístavu, kde jsou zakotveny velké výletní lodě a nebo strana k silnici. Směrem k silnici je výhoda, že přímo z pokoje vyjdete k venkovnímu fitness, které je na střeše hotelu. Stana k přístavu je vhodná zejména přes víkend. Na této straně vás nebude rušit zvuky z nedalekého nočního klubu.

03b.christiano_ronaldo_hotel

Hotel se nachází doslova u centru (v přístavu) na promenádě.

04a_pristav
04b_pristav
05c_Funchal_zapad_slunce
05b_smerFunchal_centrum

Na konci promenády doporučuji navštívit některou z restaurací. Pro některé může být otravné „nahánění“ hostů.

06_Funchal_centrum

Hned první večer jsme měli v restauraci Rest Arsenal asi tu nejlepší paellu ve Funchalu. Během pobytu jsme zkusili další podniky, ale nikde ji neměli tak dobře ochucenou jako tady. Co se týče plodů moře, tak nejen v Arsenalu, ale i všude jinde měly plody čerstvé.

07_rest_arsenal_paela

Den 2

PR11 Vereda dos Balcões. Nenáročná tůra ke krásným výhledům.

08_vereda_dos_balcones

K této vyhlídce kvůli parkování doporučuji jet buď brzy ráno a nebo až k večeru. Je docela populární a nápor turistů je zde opravdu velký. Nenáročná tůra, která nabízí takový hezký výhled.

10_levada_dos_balcones

Krmení pro ptáky si vezměte s sebou.

09_vereda_dos_balcones

Santana Old House bylo dalším místem, které jsme navštívili. Staré slaměné domy. Uvnitř některých domů se prodávají suvenýry.

13_santana
14_santana

Při cestě zpět jsme zavítali na vyhlídku Miradouro do Guindaste

15_miraduro_do_guindaste

Krom vyhlídkového mostu si můžete projít i kopec kolem. Za mě super výhled.

17_miraduro_do_guindaste

Pod vyhlídkou je místo ke koupání

19_miraduro_do_guindaste
18_miraduro_do_guindaste

Den 3

Před snídaní doporučuji si zaplavat na střeše hotelu.

20_pestana_dalsi_den_bazen

Program na dnešní den vzhledem k počasí a jasnu na nejvyšším vrcholu byl jasný. Přechod hřebenovky z Pico do Arieiro na Pico Ruivo a zpět. Na hotelu nám doporučovali, že by bylo dobré si vzít průvodce a nebo jít jen trasu z Pico do Arieiro na Pico Ruivo a od tama si vzít odvoz. Pro některé to může být zajímavá alternativa, ale my jsme si trasu chtěli zdolat tam a zpět.

21_pico_de_airero

Cesta je pestrá. Zážitkem může být cesta tunely. Doporučuji čelovku nebo mobil s lepším „bleskovým“ svícením.

22b_pico_de_airero

Výhledy k nezaplacení.

22c_pico_de_airero
23_pico_de_airero
24_pico_de_airero
27_pico_de_ruivo

U vrcholu Pico Ruivo je restaurace, kde se můžete občerstvit. Občas i vaří.

29_pico_de_ruivo
32_pico_de_ruivo
33_pico_de_ruivo
34_pico_de_ruivo

Po výšlapu nedoporučuji občerstvení na Pico do Arieiro. Vysloveně krom hranolků a junk food tam nic jiného nemají. Za nás jsme na doporučení sjeli pár minut dolů do restaurace Abrigo do Poiso. Z obrázku jídlo nevypadá tak dobře, ale bylo dobré. Hlavně rybí polévka. Křídla vypadají spáleně, ale naštěstí to tak jen vypadá na fotce.

36_abrigo_di_poiso

Den 4

Další den byl odpočinkový. Ráno jsme navštívili farmářský trh ve Funchalu: Farmers‘ Market – Mercado dos Lavradores. Doporučuji se jít na trh podívat. Všiml jsem si, že hodně lidí se na trh chodí jen koukat. Poté produkty kupují za podstatně menší ceny v krámku přes ulici.

37_mercato_dov_lavradores
40_mercato_dov_lavradores
41_mercato_dov_lavradores
42_mercato_dov_lavradores

Odpoledne jsme využili k návštěvě CR7 Cristiano Ronaldo muzea. Jako bývalý fotbalista jsem se v muzeu vyžíval a opravdu to mají hezky udělané. Mimo jiné čest a slávu Cristianovi, je obdivuhodné co dokázal.

45_CR_muzeum
56_CR_muzeum
58_CR_muzeum
61_CR_muzeum

Závěrem dne jsme nebyli akční. Jen chill a dobré jídlo.

62_CR7chill_pred_cestou_smer_zapad

Den 5

Cabo Girão, strmý mořský skywalk, který je ve výšce 580 metrů nad mořem.

63_gabo_girao_skywalk

Výhledy ze Skywallku byly doslova dechberoucí

64_gabo_girao_skywalk

Další zastávkou byla restaurace na oběd Mare Alta Ponta Do Sol. Na tohle místo jsem dostal doporučení na Instagramu a musím říci, že má cosi do sebe. Restaurace přímo a moře s výborným jídlem.

66ponda_do_sol_restaurace
67ponda_do_sol_restaurace

Po jídle jsme se vydali pěšky směr „vodopád na cestě“ Cascata dos Anjos. Cestou se nezapomeňte zastavit na vyhlídce.

68_smer_vodopad_aMiraduro
69_cascata_dos_anjos
70_cascata_dos_anjos

Závěrem dne jsme se přesunuli do dalšího hotelu. Savoy Saccharum Resort & Spa.

70B.hotel
71Savoy_Saccharum_Resort_Spa
72Savoy_Saccharum_Resort_Spa

Den 6

Celý den jsme byli na hotelu a relaxovali. Nic jsme nedělali a užívali si wellness, bazén a věci kolem

75Savoy_Saccharum_Madeira
73Savoy_Saccharum_Madeira
74Savoy_Saccharum_Madeira

Den 7

Sedmý den na Madeiře jsme měli ve znamení levád a vodopádů. Celý den jsme zdolávali různé traily.

77_lagoa_de_vanto_levada
76_lagoa_de_vanto_levada
78_lagoa_de_vanto_levada
79_lagoa_de_vanto_levada
80_lagoa_de_vanto_levada
81_lagoa_de_vanto_levada
81b_lagoa_de_vanto_levada

Kromě levád a vodopádů jsme stihli ještě Fanal. Fanal je les, který na mě působil až zvláštně. Atmoféru tomu dodávali vavřínové stromy v mlze a volně pobíhající skot.

82_fanal
83_fanal

Den 8

Bohužel počasí na západě ostrova bylo deštivé. Při pohledu do webkamer jsme viděli, že na východě svítí slunce. Tudíž po snídani jsme se sbalili a vyrazili na celodenní trip. Dopolední zastávkou byla pláž Praia de Machico.

85_valecka_plaz_Machico

Nad pláží můžete vidět přistávat letadla. Je to pěkný pohled. Na Instagramu ve výběrech se můžete na video. Místo odkud jsem video točil je kousek nad pláží směrem k letiště.

85b_pozorovani_letadel

Socha Krista v Garajau je další místo, které doporučím k návštěvě

87Socha_Krista_Garajau
88Socha_Krista_Garajau
89Socha_Krista_Garajau

Závěrem dne jsme ještě stihli západ slunce na hotelu.

84b.hotel_zapad_slunce

Den 9

Další den jsme začali u bazénu. Prakticky celé dopoledne jsme se odsud nehli.

94_hotel_pivko_po_snidani_a_fitku

Odpoledne jsme si řekli, že pojedeme prozkoumat sever ostrova. První zastávkou byla vyhlídka na Ribeira da Janela.

96_vyhlidka_predribeira_da_janela

Poté jsme se přesunuli asi k nejznámějšímu místu Ribeiry. Vyhlídky v okolí byly zavřené nebo den před tím popadalo více kamení ze skal a u každého vstupu na vyhlídku stálo security.

97ribeira_da_janela

Kousek od tohoto místa se nachází v Porto Moniz přírodní bazény.

98b-prirodani_bzeny
98cbmare_alta_peixe_mariscos

Po bazénech jsme chtěli na hezký západ slunce. Nenapadlo nás nic jiného než jen docela velkou štreku na Pico do Arieiro. Bohužel místo zápasu slunce náš čekalo tohle. V okamžiku, kdy jsme vyráželi, tak podle webkamery bylo jasno a hezky 🙂

102_picovol2
103_picovol2
104_picovol2

Den 10

Předposlední den jsme začali v hotelu ve fitku.

106_fitness_sacharum
105_fitko2

Poté následovala vydatná snídaně.

99_hotel_snídane_rano

Dopoledne jsme se vydali na výlet na São Lourenço. Hike je nenáročný a doporučuji opravdu každému, kdo ostrov navštíví. Vzhledem k nenáročnosti je zde více turistů než by muselo být 🙂 Toho se nezalekněte. Velká část turistů končí u první vyhlídky a pak se vracejí.

108São_Lourenço_Madeira
109bSão_Lourenço_Madeira
109cSão_Lourenço_Madeira
109São_Lourenço_Madeira
111São_Lourenço_Madeira

Den 11

Poslední den dovolené jsme se rozhodli, že před odletem navštívíme naše dvě oblíbené restaurace, které patřili na ostrově k těm nejlepším a docela často jsme je navštěvovali. Jedna je v části u hotelu Saccharum a druhá kousek od letiště u pláže Praia de Machico. V obou restauracích jídlo bylo opravdu zážitkem. Nemyslím fine dining, ale to, že ryby či plody moře byly čerstvé a chuťově vynikající!

Leme Marisqueira

84_Leme_marisquiera

MaréAlta – Peixe & Mariscos

114amare_alta_peixe_mariscos

Všechno dobré jednou končí. Poslední chvilka na Madeiře a aloha domů.