Ferraty Rakousko

Published by administrator on

Jak je každoročním zvykem, tak s kamarády pravidelně vyrážíme na ferraty. Tentokrát cíl výletu bylo “staré, dobré” Rakousko. Vrcholů v Rakousku máme zdolaných desítky a bylo výzvou vybrat něco zajímavého z okolí Salzburska. Jednoduše jsem si nyní řekli, že pojedeme prozkoumat to, co známe ze zimy z lyžování. Jak se nám výlet vydařil? To se dozvíte v příspěvku.

Cesta

Díky pracovním povinnostem jsme museli z Prahy vyrazit v pozdních odpolední hodinách. Neplánovaný pozdější odjezd nám ve výsledku pomohl. Kdybychom vyrazili ve dvě, cesta by nám trvala necelých sedm hodin. Takhle jsme vyrazili k páté hodině a dorazili jsme do cíle za pět hodin.

01_trasa_rakousko

Po příjezdu do hotelu Das Filzmoos Aparthotel jsme tam a ani v okolí nestihli “příjezdové” pivo. Obec Filzmoos byla na páteční večer vylidněná a po desáté hodině bylo vše zavřené. Takže pro milovníky večerní zábavy nedoporučuji tuto oblast. Za nás vyhovující. Sice pivo jsme si nedali, ale klid a tiché prostředí je pro nás důležitější 🙂

02_hotel_skiamade

Seekarspitze

První den byl ve znamení vysokohorské turistiky, žádné ferraty, jen příjemný hike. Výšlap nám zabral pár hodin. Cílem byl vrchol Seekarspitze, který se nachází u obce Obertauren

Ráno se nám protáhla snídaně a na parkoviště (mapa) u lanovky, která vedla směr Grünwaldsee jsme měli příjezd před dvanáctou hodinou. Obavy z toho, že nezaparkujeme byly zbytečné. Překvapilo nás, že počátkem letních prázdnin bylo parkoviště poloprázdné.

Po nastoupení do lanovky ve stanici Grünwaldkopfbahn následovala trasa dlouhá asi 7 minut. Následně jsme další lanovkou nejeli. K vrcholu Seekarspitze vedou další lanovky Hochalbahn/Panoramabahn. Těmi jsme záměrně nejeli a hike jsme šli po svých. Viz trasa na mapě

03_mapa_smer_ Seekarspitze

Prakticky trasa vede pod lankou Hochalbahn. Nenáročný terén po zpevněné cestě.

04_Panoramabahn
05_ Grossnwaldkopfbahn

Po pár minutách chůze jsme byli u jezera Hochsee. Pohled na jezero byl zajímavější o pár výškových metrů dále.

06_Hochsee
07_Hochsee_jezero

Následně procházíme kolem vrchní stanice lanovky Panoramabahn. Cesta ze začátku červené turistické stezky začíná být konečně pestřejší. V průběhu je kamenitá a ne úplně vhodná pro začátečníky turisty nebo rodiny s kočárky.

08_ Seekarspitze
09_ Seekarspitze_hike

Výhledy dolů do údolí nabízí takový pohled. Na fotce vidíte trasu od vrchní stanice lanovky Panoramabahn.

10_Seekarspitze

Co se týče vrcholu, než abych se rozepisoval, raději přiložím více fotek.

11_rakousko_levne
12_dron_v_rakousku
13_Obertauren_vyslap
14_rakousko_tury_nenarocne
15_Seekarspitze_vrchol

Cesta dolů z vrcholu vedla po červené turistické stezce. Výhledy byly krásné a některé panoramata ve skutečnosti jsou hezčí než na fotografiích.

16_panorama_rakousko
17_cesta_dolu
18_obertauren_low_cost
19_foto

Večer po lehké, nenáročné túře jsme si udělali pohodu u bazénu, jeli zablbnout na serpentiny a zrelaxovali se u západu slunce.

19b_ DasFilzmoosAparthotel
20_foto_
21_sunset_austria

Loser – Klettersteig

Ferrata Loser – Klettersteig známá i pod označením Panorama Klettersteig Sisi se nachází v oblasti Solné komory. Za mě je to úžasná ferrata, která nabízí mnoho exponovaných míst s krásnými výhledy. Obtížností je klasifikována stupněm D. Osobně vnímám obtížnost něco mezi C-D. Neřekl bych, že je to “poctivé déčko”.

22.topo_sisi

Parkování a příjezd

Na parkoviště u Loserhütte, které je v blízkosti stezky vedoucí k ferratě se dostanete autem přes placený průjezd (zde). Foto “budky” s výhledem na Loser raději sdílím. V mapy.cz není totiž budka evidovaná a jako odkaz jsem vložil místo k dobíjecí stanici na elektromobily, která je hned u budky.

23_loser_info_point

Pro zajímavost sdílím i cenu. Ta byla v letech 2022/2023 kolem 20 Euro. Nahoře poblíž Loserhütte nebyl problém s parkováním.

Nástup

Nástup nebyl nijak náročný. Cesta je vyšlapaná a dobře značená. Jinak nástup nemáte možnost vidět hned při přístupu ke skále. Ten je až za skálou.

24_nastup_sisi
25_sisi_loser_ferata

Ferrata

Ze začátku je skvělá pasáž s označením C/D. Stěna je téměř kolmá a jako startovací bod některé méně zkušené lezce může solidně prověřit.

26_Loser_Panoramastrasse

Pod C/D pasáží následují odpočinkové pasáže, kde není třeba investovat tolik energie. My jsme tyto části využívali k focení a pauzám na pití.

27_Ferata_Loser
28_loser_sisi

Ferrata sama o sobě nabízí mnoho hezkých výhledů. S kluky jsme se shodli, že výhled z této části nám přijde nejvíce fotogenický a nejvíc insta 🙂

Kdybych měl hodnotit ferratu, tak rozhodně je panoramatická a nabízí skutečně hezké výhledy. Co se týče obtížnosti, zkušené lezce nepřekvapí. Úplným začátečníkům bych ji rozhodně nedoporučil.

30_ Ferata LoserKlettersteig
31_ Ferata LoserKlettersteig

Filzmoos na kole

Další den byl ve znamení poznání Filzmoosu a okolí ze sedla elektrického kola. Kola jsme si půjčili v místní půjčovně. K dispozici byly jen HT. Na nenáročnou vyjížďku dostačující. Cena na den byla kolem 30 euro. Detail není třeba rozepisovat. Trasu jsme jeli random a víceméně to bylo nejen o poznání vrcholů, ale i o poznání místní gastronomie 🙂

32_ Filzmoos_kolo
33_
34_filzmoos_bike_rent
36_kola_filzmoos
37_vrchol_rakouska
41_sunset

Rosina Klettersteig

Ferrata Rosina se nachází v soutěsce Silberkarklamm. Je poměrně krátká, ale za to nabízí výhled na okolní skály a směrem dolů máte možnost vidět peřeje vody. Ferratu je možné kombinovat s dalšími ferratami SiegaKlettersteig a HiasKlettersteig.

Nástup

Před nástupem na ferratu je nutné zaplatit vstup do soutěsky. Ten v roce 2022/2023 činil necelých pět euro a nebyla možnost platit kartou. Pouze cash only. Po zaplacení se vydáte úzkými dřevěnými schody, které vedou nad vodou. V době, kdy jsme šli nástup, šlo s námi velké množství turistů. Musím říci, že to nebylo příjemné (tlačenice). Po odbočení na ferratu se lidé již na nás nelepili. Pouze se koukali jak se pod ferratou připravujeme a jdeme po lanovém mostě.

42_ RosinaKlettersteig
43RosinaKlettersteig

Jdeme na to!

Samotná ferrata začíná zmíněným lanovým mostem. Za mostem se vydáte strmou pasáží. Pěkná kolmá a hezky exponovaná část.

44_Siega-Klettersteig

Na topu tato část má označení D. Osobně bych část hodnotil jako C/D – stejně jako u Sisi 🙂 Celková doba lezení byla cca 20 minut. Abych se více nemusel rozepisovat, tak doporučuji navštívit web Alpský vůdce (link). Tam najdete vše podstatné: kde parkovat, topo ferraty a i recenze kolegů ferratistů.

45_Siega-Klettersteig
46_Hias-Klettersteig
47_Silberkarklamm
47b

Jaké bylo Rakousko?

Náš tradiční ferrata trip byl tento rok v poklidnější tempu. Vzhledem k tomu, že před prázdninami každý z naší party jsme měli poměrně pestré sportovní vyžití, tak jsme se snažili více relaxovat a odpočívat. Vše co jsem popsal výše by se dalo stihnout za víkend. My jsme pobyt měli delší a aktivity jsme si rozprostřeli do více dnů. Co nás docela mile překvapilo bylo ubytování v hotelu Das Filzmoos Aparthotel. Za docela slušný peníz jsme měli každý svou místnost na spaní. Apartmán byl prostorný, čistý a s velkým balkonem. Vybavení bylo v moderním alpském stylu. Což byla taky paráda. Ne nadarmo má ubytování na Google hodnocení pět hvězd z pěti. Co se týče snídaní, ty byly úžasné, chutné..No prostě skvělé.

Závěrem chci zmínit tip, který můžete využít při cestě domů. Tradičně několik let se stavuji na čerstvého pstruha z udírny kousek od jezera Wolfgangsee. Stánek (mapa) nevypadá jako fancy záležitost, ale chuť pstruha a čerstvost to kompenzují.