Stezka Valaška

Published by administrator on

Již delší dobu jsem se chystal na tuto stezku mezi koruny stromů, která je na Pustevnách. Naštěstí z rodného Valašska to mám na tuto panoramatickou stezku kousek. Zhruba hodinka jízdy autem nebo několika násobně delší cesta na kole. Pojďte si počíst o výletu, který je pro všechny věkové kategorie.

Jak se dostat ke stezce?

Ať už vyrážíte odkudkoliv, tak cíl je jasný. Trojanovice a Stezka Valaška. Tato stezka se nachází v Beskydech u Frenštátu pod Radhoštěm. Sám sem zde jel autem, ale co vím, tak lidé se sem dostávají i veřejnou dopravou a nebo po svých. Hold já jsem zvolil pohodlnější způsob dopravy. Pro příště vím, že návštěvu spojím s nějakým výletem a nebo túrou. To také doporučuji i vám nebo je škoda sem zavítat pouze kvůli jedné „vyhlídce“. Co se týče parkování, tak před odjezdem jsem si četl recenze na google a pisatalé si stežovali na vysoké ceny za parkování. Osobně nevím přesně k jakému parkování se to vztahovalo. Já zaparkoval tady a nikdo po mně nic nechtěl. Se mnou zde parkovaly dva autobusy, několik motorek a ještě nějaká auta. Níže bylo i parkoviště čistě pro osobní vozy.

stezka_valaska_mapa

Cestou ke stezce

Výhodou Stezky Valašska je lokace a přilehlé možnosti. Poblíž jsou jeskyně, vyhlídková místa, vleky, které vás svezou třeba k Radegastu, několik naučných cest (například stezka Čertův mlýn) a nebo můžete navštívit Národní kulturní památku Pustevny. Hold možností je spoustu, stačí si vybrat. Já když jsem výletoval, tak jsem chtěl po cestě ke stezce podívat na chaty Libušín a Maměnka.

jurkovic_beskydy

Tyto chaty jsou dominantou horského sedla Pustevny a jsou opravdu nádherné. Mně se tyto chaty hodně líbí nebo jsou od stejného architekta (pana Dušana Jurkoviče), který navrhoval secesní dominanty u nás v Luhačovicích (například Jurkovičův dům). Krom těchto budov jsem i z recenzí věděl, že kousek nad nimi jsou “pískovcové stavby”. To jsem již při plánování věděl, že chci vidět. Po pravé straně nad Bungalovy Pustevny u řezbářsky zpracovaných kůlů zabočte doprava a dostanete se k pískolesu.

vylet_morava

Tam uvidíte opravdu nevšednídíla. Nepochopím, že ručně tohle někdo dokázal zpracovat, opravdu perfektní. Jen mě trochu mrzela na několika sochách reklama na Siemens.

morava_piskovce

Opravdu tohle šlo udělat jinak a lépe. Jinak kousek nad pískolesem je pískohřiště, kde je tzv. fotopoint. Rovněž pokud jdete s dětmi, tak u sochy Forum Nová Karolina je atrakce zvaná Hrůzoles

siemens_reklama_beskydy

Jdeme na to, Stezka Valaška!

Abychom jen nechodili po atrakcích, tak se vydáváme od pískolesu ke stezce. U vstupu ke stezce nikdo před námi nebyl. Chvíli jsme chtěli zdržet čas nebo náš cíl byl jít na stezku v čase kdy je tam co nejméně lidí.Před samotným vstupem jsme se proběhly přes lanové mostky, které jsou pod vstupní banou. Docela sranda 🙂

lanovy_most_stezka_valaska

Co se týče vstupu, tak pro dospělou osobu je vstup 220 Kč. Pro dítě od 4-14ti let 170Kč. Rovněž zde existuje i rodinné vstupné, kdy platíte za dva dospělé a 2 děti 600 Kč. Otevírací doba je víceméně celoročně. Pro jistotu přikládám informační ceduli, které je u vstupu.

oteviraci_doba_stezka_valaska

Co jsem viděl na Instagramu fotky z tohoto místa, tak návštěva v každém ročním období má své kouzlo. Za mě co jsem viděl, tak nejpěknější snímky ze stezky jsou ty podzimní.

Fakta/Zajímavosti

V minulých článcích jsem si všiml, že víceméně píšu o svých pocitech k navštěvovanému místu. Abych to napravil, tak napíšu i pár faktů.

Členění stavby

Přístupová stezka, stezka ve stromech, lanový chodník, vyhlídková věž, skywalk

Parametry stezky

Zastavená plocha: 2600m2

Délka stezky ve stromech: 435 m

Délka stezky ve věži: 225 m

Délka lanového chodníku: 150 m

Výška stezky ve stromech: 4-15 m

Celková délka stezky: 660 m

Výstavba: 7-10/2017 a  7-10/2018

Stavba byla postavena z vlastních zdrojů bez dotací Moravskoslezského kraje, Zlínského kraje, České republiky a EU.

vstup_stezka_valaska

Jedem vzhůru

Po zaplacení vstupného a nákupu magnetek (cena za kus cca 40 Kč) jsme prošli přes turnikety. Bohužel z naší výpravy se ne jednomu chtělo na toaletu. Tu bohužel by jste tady marně hledali. Po cestě k vrcholu jsme narazili na několik zajímavých informačních tabulí. Některé jsou o zvířatech, některé o stromech a některé zase o co se v jaký rok událo (např. 1981 – Vítkovice mistr, 1892 – vznik Coca-Cola, 2007 – vynalezen Iphone). Co nás rovněž i zaujalo počet ptačích budek. Těch je tady docela hodně.

zajimavosi_beskydy

Zhruba dvě až tři minutky od vstupu narazíte na dlouhý himálajský chodník.

himalajsky_chodnik_beskydy
himalajsky_chodnik

U toho nám to nedalo a museli jsme si pořídit nějaké snímky, dokonce hromadů snímků. Na konci chodníku uvidíte vrchol stezky.

vylet_beskydy

Naštěstí jsme věděli kdy sem zavítat (neděle podvečer) a skoro nikdo na stezce nebyl (jeden mladý pár). Nahoře jsme prozkoumali každý detail, nejvíce ne nám líbil prosklený můstek (skywalk).

mapa_stezka_valaska

O něm bych řekl, že díky tomu je asi stezka nejvíce profláklá. Krom skywalku jsou i zajímavé kovové směrovky připevněné k zábradlí (ukazují vzdálenost a směr k zajímavým místům, třeba k Pradědu 99km).

stezka_valaska_skywalk

Pod vrcholem máte možnost si dát chill na relaxačních pytlech a nebo děti si zde můžou zaskákat na trampolínách. Dále už nás na vrcholu“nepotkalo” nic zajímavého, tak alespoň přikládám pár fotek.

stezka_valaska
vyhledy_stezka_valaska

Jaké to bylo?

Stezka sama o sobě i s okolím, tak z toho jsem byl hodně nadšený. Někteří z kamarádů při odjezdu mě upozorňovali na vyšší vstup. Za mě si myslím, že cenově tato stezka je srovnatelná s ostatními, které jsou podobného ražení. Co mě nejvíce zklamalo, tak byl ten fakt, že veškeré pohostinství a restaurace u stezky zavíraly poměrně brzy. Po šesté hodině večerní bylo téměř vše zavřeno.  Co se týče skywalku, tak v odpoledne a hlavně o víkendu očekávejte fronta. Za mě doporučji na skywalk nebo na himalájský chodník zavítat v méně frekventovaných časech (třeba hodinku, dvě před zavířačkou).

Kovárna

Pokud zvažujete navštívit Pustevny, Čeladnou a okolí, tak doporučuji zavítat do kavárny Kovárna. Tato kavárna mi byla doporučena kamarádem, který nikdy svým doporučením nezklamal. Za mě co jsem si dal jak k jídlu a pití bylo výborné. Exteriér spíše alternativní, kde si každý najde své pohodlí. Jen bohužel polohově je podnik u cesty, což někomu může vadit. Je zde několik možností jak se usadíte, jestli na palety pod strom nebo na špalíky na slunce a nebo se rozvalíte do křesel je na vás. Krom nás, i na ostatních návštěvnících šlo vidět, že mají pohodlí.  Co se týče interiéru, tak ten je hezký a moderní. Mně osobně se velice líbil. Bohužel jak všechno chválím, tak obsluhu moc pochválit nemůžu. Za barem/u kasy všechno ok, ale na place na to kašlali (zlomek hostů byl obsloužen po příchodu do 20ti minut s tím, že restaurace byla téměr prázdná a venku sedělo pár hostů).

kovarna_celadna

Když se kouknu zpětně na návštěvu této „kavárny“, tak se podnik na sociálních sítích a internetu prezentuje docela ambiciózně. Sám osobně i vzhledem k doporučení kamaráda jsem očekával velkou spokojenost. Ceny samozřejmě vyšší, ale to mi nevadí, když dostanu domácí produkty (chléb, koláče, apod…). Bohužel celý koncept hrozně kazí personál.