Ještěd na kole

Published by administrator on

Čas od času s přítelkyní vyrazíme na společný výlet na kole. Tentokrát jsme měli naplánovaný opět po roce Singltrek pod Smrkem. Bohužel po celotýdenním vydatném dešti trasa nebyla úplně sjízdná. Tím pádem jsme byli nuceni vymyslet alternativu. Rozhodně jsme chtěli vyrazit do Severních Čech, kde jsme si oblíbili Jizerské hory a Ještědsko-kozákovský hřbet, který je na hoře Ještěd. V článku se krom trasy na vrchol Ještědu na kole rozepíšu i o tom, kde a proč jsme byli ubytovaní. Rád bych se totiž s vámi podělil o zkušenost s českým a polským ubytování v pohraničí.

Cesta z města

Z Prahy do Jizerek a na Ještěd je to opravdu blízko. Necelá hodinka jízdy autem. Navíc cesta vede přes Český ráj, tak o to je jízda příjemnější. Za mě rozhodně opticky lepší než trasa po D1 směr Brno. Co se týče výletu, tak jsme si naplánovali odjezd v pátek ráno a návrat v neděli večer. Vzhledem k tomu, že byl na silnicích prázdninový provoz, tak jsme ani netrávili čas v kolonách.

Ubytování

Na sever Čech jsme nechtěli tzv. na otočku. I když takové výlety máme rádi, tak nyní jsme si chtěli trochu ke konci prázdnin odpočinout. Bohužel jako obvykle jsme vybírali hotel na poslední chvíli. Zhruba dva dny před odjezdem. To vám řeknu, že v době prázdnin to byl nadlidský výkon něco rozumného najít. K dispozici byly buď sdílené ubytovací zařízení a nebo velké chaty, kde bychom se sotva našli. Na řadu přišlo tedy hledání ubytování na Polské straně. Proč vůbec jsem začal psát o ubytování? V minulém článku o Singtreku jsem nakousnul téma ubytování v Polsku. Některé reakce stály za to 🙂 Tudíž bych rád vysvětlil i teď důvody proč máme oblíbené ubytování u našich sousedů.

relax_polsko

Prvním velice pro nás důležitým důvodem proč máme rádi ubytování na Polské straně je dostupnost. Kdykoliv, když chceme ze dne na den vyrazit do Jizerek a okolí, tak se nám nestalo, že by Poláci měli plně obsazené všechny hotely u hranic.

Poměr cena výkon je pro nás nesrovnatelný s hotely v pohraničí, které jsou na České straně. Ono možná každý máme jiné požadavky, ale platit za noc 3000 Kč v Kořenově nebo v nějakém bike hotelu v Novém Městě pod Smrkem je nás úplně mimo. Navíc když za ty samé peníze můžeme mít ubytování na úrovni s jídlem, v hezkém, klidném a čistém prostředí v Polsku. Třešničkou na dortu je wellness a tomu přidružené aktivity.

Personál. Bohužel máme z českých ubytovacích zařízení ať už jsou to apartmány nebo hotely špatné zkušenosti. Neříkám, že ze všech, ale z většiny ano. U některých zaměstnanců chyběla pokora, u některých nám chyběla profesionální úroveň například v restauraci, když nás někdo obsluhoval. Na tyhle situace raději nechci vzpomínat. V Polsku se nám nikdy nestalo co v čechách. Přijde mi, že hostů si daleko váží než u nás v pohraničí. Hold v Polsku s personálem nikdy nebyl žádný problém.

Hotel**** Medical Spa Malinowy Dwór

Ať už jedeme do hotelu Medical Spa Malinowy Dwór nebo do Krasicki Hotel Resort & Spa, tak rádi si pobyt rezervujeme na jejich internetových stránkách. Oproti Bookingu mají nepatrně lepší cenu. Hlavním důvodem proč objednáváme ubytování na webových stránkách Medical Spa Malinowy Dwór je, že za podobnou cenu jako je na Bookingu dostanete o třídu lepší pokoj. Co se týče polohy hotelu, tak Medical Spa Malinowy Dwór je minutu jízdy autem za hranicemi. Hotel jako takový je situovaný v přírodě, kde kolem nic nemáte, jen lesy a v nich traily na kola a nebo pěší stezky. Když už jsem nakousl ty kola, tak hotel nabízí možnost půjčit si kola, úschovu kol a místo s nářadím na opravu kola. Prostě “bajk frendly hotel”. Co se týče kvality pokojů, tak ty jsou čisté a nikdy se nám nestalo, že by něco bylo špatně. Téměř vždy při rezervaci preferujeme pokoj s balkonem a výhledem na Jizerky. Pokud můžu hodnotit jídlo, tak já sním skoro vše:-) V hotelu se mi nestalo, že by mi vysloveně něco nechutnalo. Rádi si připlatíme za snídaně a večeře. Pro milovníky alkoholu musím doporučit páteční večeři, kde jsou i podávány panáky vodky. Jak jsem jsem si všiml, tak někteří návštěvníci raději panákovali než konzumovali jídlo 🙂 My jsme symbolicky zkusili jednoho panáka a vodka nebyla úplně špatná.

Medical_Spa_Malinowy_Dwor_dinner

Co nám chutnalo, tak byla malinová limonáda. Ještě aby byla špatná, když hotel má v názvu maliny 🙂 Wellness, to je kapitola sama pro sebe. Kvůli wellnessu jsme si hotel určitě nevybrali, ale potěšilo nás několik saun, bazén, venkovní vířivka na terase a nebo SPA.

Medical_Spa_Malinowy_Dwor

Každý večer a v neděli přes den jsme tam byli vaření, pečení. Ono bohužel v tyto časy bylo venku nepěkné počasí, kde hrozně lilo a nám se nikam nechtělo. Více níže na fotkách 🙂

Medical_Spa_Malinowy_Dwor_trip

Jinak vyžití je i pro nejmenší na hotelu. Xbox s kinectem, místnost na hry, dětský koutek, stolní fotbálek, ping-pong a spoustu jiných zábav. Na dospělé hotel taky nezapomíná a každou sobotu hraje živá hudba. Každopádně aby jste se neděsili, hotel má dobře vyřešenou zvukovou izolaci, nikde nic nešlo slyšet. Závěrem bych rád zmínil, že hotel má pozdější check-out. Až v 14:00, což někdy může přijít vhod.

Medical_Spa_Malinowy_Dwor_pool

Půjčení e-kola

Bohužel přítelkyně nemá našlapáno tolik jako já za prázdniny, tak jsme se shodli, že na výjezd na Ještěd by bylo dobré si půjčit a vyzkoušet elektro-kolo. Ono úplně abych nedělal ramena s tím, kdo kolik má našlapáno 🙂 Hlavním důvodem bylo si i elektro-kolo vyzkoušet. Do budoucna máme v plánu, že by jsme jí e-kolo pořídili.

horyzont_pujcovna

Nicméně náš výlet na kole byl naplánovaný z kopce na kopec. Z rozhledny Královka, který je pár metrů od Bedřichova na Ještěd, který se tyčí jako protější hora v dáli. Díky začátku a konci trasy na Královce jsme zvolili i půjčení kola v půjčovně “Horyzont” (odkaz).

pujcovna_kol_kralovka

Den před jízdou jsme zavolali do půjčovny, sdělili výšku a jaké kolo potřebujeme a přes telefon kolo zarezervovali. Nic jsme dopředu neplatili. Hned ráno jsme vyrazili směr půjčovna a manželé, kteří tuto půjčovnu provozují nám ochotně se vším poradili a vysvětlili co a jak s kolem. Pán mi rovněž doporučil kudy jet a co stojí za zmínku navštívit. Sám věděl o čem mluví a co doporučuje nebo sám na kole jezdí a navíc to v okolí dobře zná. Opravdu příjemní lidé. Abych nezapomněl na cenu půjčovného, tak to činilo 790 Kč na den s tím, že se dopředu platí záloha (lze i kartou) 2000 Kč. Za mě fakt super cena a rádi do budoucna využijeme jejich služeb.

Hurá na kolo

Ještě před odjezdem jsem musel trochu změnit naplánovanou trasu. Bohužel jsem ji nezměnil natolik dostatečně, že průjezd trasy byl přes město Liberec 🙂 Hold, kdyby jste jeli tu samou trasu, tak se vyhněte městskému provozu. Naše trasa je k dispozici zde. Abych nezapomněl, tak trasu jsme záměrně vedli z kopce na kopec a zpět. Nám se tato kombinace zamlouvá a chtěli jsme trochu zkombinovat asfalt s lesními cesty.

vylet_liberec

Co se týče Bedřichova, tak už na začátku trasy nás obklopovaly jen lesy. Docela zábavný byl úvodní sjezd serpentinami od Královky až po Starý Harcov. Následnoval “městský” přejezd do Horního Hanychova, kde konečně začínaly lesní cesty.

trasa_na_jested

Ze začátku nás čekalo mírné stoupání. Trasa vedla přes nezpevněné stezky až po parkoviště Výpřež. Od parkoviště až po vrchol Ještědu jsme jeli jenom po asfaltové cestě.

vylet_liberec

Na trase k vrcholu doporučuji se zastavit u Vířivých kamenů, které jsou známé tím, že dostaly názvy podle nejznámějších alpských stítů (Malý Matterhorn, Breithorn, Monte Rosa, Castor, Pollux a Lyskamm). Od kamenů jsme potkávali čím dál více turistů. V některých úsecích je dobré být opatrný nebo menší děti nám téměř každou chvíli skákaly pod kola 🙂

Ještěd

Ještěd jako takový jsme prakticky měli na očích celou cestu. Nepočítám pár momentů kdy byl chvílemi v mlze. Čím více jsme se blížili k vrcholu, tím více jsme se těšili. Nejenom na jídlo, ale i na ten dobrý pocit, že jsme tento vrchol zdolali na kole.

jested_vylet_na_kole

Ono davy lidí jezdí lanovkou a na vrcholu jde vidět, že jsou šťastnější ti, kteří vrchol zdolali po svých. Rovněž jsem se těšili, že navštívíme rozhlednu Ještěd i zevnitř. Bohužel jsme na kola zapomněli doma zámky a nechtěli jsme je nechávat u stojanu neuzamčené. Ono i tak jsme si výhledy vychutnali z viewpointu.

vyhled_z_jestedu

Co se týče občerstvení, tak žádnou velkou hitparádu venku u stánku nečekejte. Poměr cena výkon slabota, ale co by člověk chtěl na tak odlehlém místě. Za nás spokojenost nebo jsme byli rádi za teplou polévku a pití. Celou dobu totiž nesvítilo sluníčko a jakmile jsme dorazili na Ještěd, tak se rozsvítilo. To nám to jídlo o to více chutnalo.

jested_jidlo

Ještě bych rád upozornil, že na Ještědu je možnost se ubytovat. Pro zájemce doporučuji rezervovat pobyt s předstihem. Co jsem se koukal na obsazenost, tak ted v září vidím ubytování víceméně obsazené až do konce roku.

jested_obcerstveni

Cesta zpět směr Bedřichov

Zpáteční cestu jsem si užil více než cestu na Ještěd. Trasa vedla přes traily. Když ihned pod vrcholem Ještědu se vydáte směr Pláně pod Ještědem, tak trasa vás určitě bude bavit. Zábavný sjezd, který mě osobně nezklamal. Rozhodně doporučuji se zastavit u vleku nebo u Výhlídky Pláně.

cyklostezka_na_jested

Sjezd si užijete až po vyhlídkové místo Na Výhledí. Od tohoto místa doporučuji se vydat směr rozhledna Rašovka (pokud chcete na rozhlednu dovnitř, tak vstup je možný až po zaplacení poplatku u obsluhy přilehlé restaurace). Jinak od Rašovky až po Bedřichov pojedete po asfaltových cestách. Tady možná bych taky doporučil si trasu upravit přes cyklostezky. Co mě osobně bavilo byl i výšlap serpentin. Docela dobré a táhnoucí se stoupání po asfaltce. Za mě určitě palec nahoru za takový finiš.

Příště jedeme znovu

Už teď se oba těšíme až si dáme znovu tento výlet. O ubytování v Polsku už se asi nebudu rozepisovat. Jen trať trochu upravíme aby byla ještě více záživnější. Přeci jenom jsme ji jeli poprvé a deseti minutovou přípravu nemá smysl ani komentovat. Délka trasy tam i zpět podle mapy.cz je něco kolem pěti hodin. Trasa by se samozřejmě dala zvládnout rychleji. My čistý čas na kole jsme měli o něco menší. Reálně s jídlem, zastávkami, focením a podobnými jsme si výlet protáhli na sedm hodin. Každopádně kdyby jste absolvovali podobný výlet, tak budu rád když mi napíšete zprávu. Rád se budu inspirovat i vašimi cestami.