Vše o řetězu na kolo

Published by administrator on

Při diskuzích na téma řetěz a péče o něj jsem narazil na několik zajímavých, faktů a názorů. Ne všechny se vztahovaly k řetězu a pohonu, který používám. Proto časem jsem si musel sám přijít na to jak se správně o řetěz starat. To mě motivovalo tyto poznatky sepsat do článku. V článku nechci psát obecné povídání o tom, kdy je vhodné měnit řetěz nebo jakou pračku na řetěz vybrat. Rád bych se zaměřil na prvky, které se vztahují k mému kolu.

09_dokumenatace_cisteni

Cykloservis nebo doma?

V minulosti jsem základní úkony jako je mazání a výměna řetězu nechával na servisu. Nebylo to způsobné tím, že bych úkony neuměl, ale spíše tím, že jsem nikdy nevěděl co je dobře a co je špatně. Na Youtube nebo v diskuzních fórech jsem narazil na takovou hromadu informací, že jsem nikdy neměl náladu je vstřebat. Co mě nejvíce obtěžovalo, byla „skrytá“ reklama, která se mi snažila vnutit produkty, které v některých případech ani nebyly funkční. Z čeho jsem byl rovněž zmatený, bylo několik způsobů měření řetězu. Vím, že začátky „servisování“ jsou těžší, ale dříve jsem najezdil pár kilometrů za rok a tuto starost jsem nechával na jiných.

02_trek_supercaliber_stojan

Postupem času, kdy jsem jezdil víc a víc a nechtělo se mi každou chvíli dávat kolo na tyto základní úkony do servisu, tak jsem byl nucen se něco nového přiučit. Ještě zhruba před nedávnem jsem mazal řetěz a nechával měnit jednou za čas. V pár extrémních případech jsem poškodil i kazetu a vzhledem k pořizovací ceně jsem si řekl „a dost, musím s tím něco dělat“.

01_cisteni_retezu_kolo

Čištění řetězu

V rámci servisovaní kola doma jsem začal s tím nejjednodušším a to je čištění řetězu. Nejprve jsem sundával celý řetěz a namáčel jej v parafínu. Bohužel rychlospojka není dimenzovaná na časté rozpojování a spojování.

16_rychlospojka_SRAM

Abych s každým čištěním kupoval novou, tak to se mi nechtělo nebo řetěz čistím 2x-3x týdně. Co připadalo rozumné, bylo pořídit si pračku řetězu. Zkoušel jsem několik druhů a nejvíce se mi osvědčily ty nejlevnější.

03_mycka_na_retez

U některých dražších produktů byla výhoda, že při každém protočení řetězu pračkou šlo do řetězu nové odmašťovadlo. U levnějších praček při každém otočení myjete řetěz ve znečištěném odmašťovadle. Osobně jednou projedu řetěz v pračce a pak směs vyleju.

04_mycka_retez_bikeworkx

Následně (podruhé) udělám to samé a řetěz je čistý. Takhle po každé vyjížďce (najedu minimálně 50 km terénem) řetěz omyju.

05_pouziti_mycky_na_retez

Po každému mytí následuje čištění pohonu (pastorky prehazovačky , kazeta a převodník). To čistím papírovými kapesníčky. Jakmile mám očištěno, tak kompresorem vyfoukám vodu z řetězu. V okamžiku, kdy kompresor nemám po ruce, tak foukám na rolničky normálně pusou. Následně očistím papírovými utěrkami/kapesníčky a suchým hadrem.

06_suseni_retezu

Mazání

Mazadel a vosků jsem vyzkoušel řádově desítky a jediný přípravek, který mi sedí je Muc-Off C3 ve verzi Ceramic Lube Dry. I když výrobce doporučuje do mokrého počasí verzi Wet, tak za každého počasí používám verzi Dry

07_muc-off_c3_ceramic

Ze začátku jsem asi dvakrát použil verzi Dry Lube bez označní C3 a toto mazivo je úplně k ničemu. Asi po dvaceti kilometrech v lehce prašném prostředí vznikalo suché tření a po zvuku byl srovnatelný jako při použití C3 verze zhruba po 100km. Co se týče použití verze Wet v mokru, tak ta mě neoslovila. Po lehkém pár minutovém dešti byl, pohon v takovém stavu, jako kdyby na něm žádné mazivo nebylo.

Když už jsem zmínil mazivo Muc-Off C3, tak bych rád zmínil pozitivní zkušenosti s tímto mazivem. Po aplikaci, jestliže nechám zaschnout, tak nestříká a není z něj tolik mazu jako z ostatních maziv co jsem dříve používal. Mazivo není založeno na ropném základu a podle výrobce neobsahuje kyseliny a ani žádné rozpouštědla. To oceníte zejména v případech, kdy vám omylem mazivo kápne na rám. V případě Muc-Off C3 na rámu nebudete mít žádné „vyžrané“ stopy po mazivu. Co se týče „lepení“ prachu a ostatních nečistot na mazivo, tak nevím čim to je, ale ve srovnání s mazivy co jsem používal dříve, tak na tohle mazivo se prach/bordel lepí minimálně. Samozřejmě s přibývajícícmi kilometry zákonitě prach na něm je, ale není prachu tolik jako u ostatních maziv, které jsem dříve používal. Neposlední výhodou je vůně maziva. Prostě nesmrdí!

Samotné mazání probíhá tak, že na každou rolničku aplikuji kapku maziva. To dělám po kouskách, než udělám celý řetěz. Následně utřu přebytky maziva čistým hadrem a vyčistím pastorky. Potom po aplikaci nechám mazivo cca na 5hodinzavadnout” (ideálně přes noc). 

08_aplikace_muc-off

Měření

Tato kapitola bude asi jednou z nejobsáhlejších v tomhle článku. Postupně jsem přicházel na to jak a čím měřit řetěz. Pojďte si přečíst podrobnosti o mém zkoumání. U každé měrky přiložím obrázek s naměřenou hodnotou délky aktuálně používaného řetězu. Měřeno bylo prováděno na stejném místě. 

KMC digitální měrka řetězu

Tuhle měrku jsem si vybral na základě recenzí a přesnosti měření (na 0,01 mm). Pisatelé recenzovali měrku jako nejlepší vhodnou. Dokonce mi přišlo, že recenze byly tak napsané, že lepší měrka neexistuje jako je tahle 🙂 

11_merka_na_retez

Po zhlédnutí pár YT videí jsem si řekl, že si měrku objednám a budu mít spolehlivé měřidlo doma. Do této doby jsem používal různé měrky za stovku, dvě, které nebyly spolehlivé. Jakmile dorazilo, tak s radostí jsem jej šel otestovat. Bohužel měrka nefungovala a ukazovala nesmysly. Měření jsem prováděl přesně podle návodu nejen toho, co byl v balení, ale i podle těch co jsou na Youtube. Následně jsem měrku vrátil s tím, že ani nechci náhradní. Přeci jenom měrka za 2000 Kč by měla být otestovaná a funkční. 

12_merka_retez_kmc

UNIOR PROFI měrka

Tato měrka s excentrickým otočným trnem mi byla doporučena v servisu, který pravidelně navštěvuji. Rovněž i pár známých ji vlastní. Nedalo mi to a měrku si pořídil. Bohužel měrka má větší odchylku než KMC digitální měrka. To byl důvod, proč jsem si ji pořídil jako druhou. Každopádně hned na první použití jsem ji „přetáhl“. Při mé šikovnosti jsem kolečkem tlačil do maxima a tím měrku poškodil. Ona jako taková dále měřila, ale neukazovala relevantní hodnoty. Poznal jsem to tak, že jsem si kontroloval nový řetěz a ukazovala mi opotřebení k 50%. Což je nesmysl. Tuto anomálii jsem konzultoval s lidmi, co léta tuto měrku prodávají a používají a sdělili mi, že tohle je slabší stránka měrky. Teda spíše špatné použití od uživatelů. Ono je fakt, že měrka se má používat jemně a s rozumem. Nyní mám doma již další kousek a ten není „přetažený“

14_merka_unior

Digitální posuvné měřítko

Digitální šuplera s přesností +/- 0,2 mm. Toto měřítko mám doma již léta a neberu jej jako spolehlivé. Nemyslím spolehlivost v přesnosti měření, ale v přepínání mezi měrnými jednotkami (EUvsUSA). V tohle měřítko bohužel zlobí. Jinak co se týče přesnosti, nebude asi lepší než klasická manuální šuplera. Ovšem na měření řetězu nebo na měření hloubky dezénu pneumatik u auta je dostačující.

15_posuvne_meritko

Ocelová měrka

Měrka na řetěz z Decathlonu. Ta u mě patří k těm spolehlivým. Levná a na mých Sram Eagle řetězech ukazuje podobné opotřebení jako digitální šuplera anebo měrka od Unioru. Ocelových měrek mi rukami prošlo docela dost. 

13_merka_dechatlon

Výměna řetězu

Před tím, než se začnu bavit o detailu výměny řetězu, tak bych rád zmínil, že používám dvanácti polohový řetěz SRAM EAGLE XX1. Údaje pro výměnu (primárně míra opotřebení) se tedy bude vztahovat na 12-ti rychlostní řetěz. Osobně výměnu řetězu řeším v okamžiku, jakmile na měřidlech (hlavně na UNIOR měrce) se ukáže hodnota opotřebení 50% (nebo na šupleře 132,6mm). Vím, že bych mohl následně jezdit a řetěz by to vydržel, ale nechci poškodit kazetu. Ta je dražší a jsem rád, když vydrží na 5-6 řetězů. Co se týče průměrného nájezdu, tak řetěz mi vydrží cca 2000 km nezávodního ježdění. Na závody mám jiný řetěz, který před závody nasadím a po závodech sundám. Při každé výměně použiju novou rychlospojku. Jinak u posledních dvou řetězů jsem si zaznamenal, kolik vydržely kilometrů. Předposlední řetěz jsem nasazoval v zimě, když na tachometru jsem měl 1050 km a vydržel do 2987km. A ten poslední měněný vydržel od 2987km do 5242km. Převážně jezdím kopcovitý, prašný terén. Cyklostezky/výlety pouze v případě nutností. 

Nový řetěz

Pro zajímavost, přikládám fotky nového řetězu a na něm naměřené hodnoty.  Asi další komentář tyhle fotky nepotřebují. Jen možná se zmíním, že nový řetěz nemá vždy 132mm. Prakticky u více kusu jsem naměřil něco je to mezi 131,9-132,2. Samozřejmě čísla jsou plus mínus odchylka posuvného měřítka. 

18_novy_retez_míra
20_posuvne_meritko_novy_retez
19_novy_retez_dechatlon

Nedá mi to, ale zmínit se musím. Řetězy, kazety a pohon SRAM EAGLE XX1 není levná záležitost. Sám to vím a snažím se tyto komponenty kupovat ve slevách a akcích. Prakticky na konci sezony nakupuji ve slevách řetězy a kazetu na příští rok. Na jednom řetězu se dá ušetřit 500-700 Kč (cenově bez akce vychází přes 2000Kč). V akci při odběru více kusů mě vyjde jeden na 1500-1600kč a k tomu si domluvím nějakou slevu na kazetu. Ta nová s vyjednanou slevou vyjde na 7000 – 8000 Kč. Všechny ceny jsou s DPH. Vím, že se dají náhradní díly sehnat i levněji, ale rád beru zboží od ověřených prodejců, u kterých jsem si jistý, že neprodávají fejky.

10_pece_o_retez_sramxx1

Správná délka

Hooodně diskutované téma na fórech věnující se kolům je správná délka řetězu. Osobně moc nechápu takové dotazy nebo u každého řetězu by měly být informace jak zvolit správnou velikost. U mého řetězu to je 56 článků (bílou barvou na obrázku označeno) plus rychlospojka (světlemodrou barvou na obrázku označeno). Takhle mi to vyšlo, když poprvé v servisu montovali pohon a teď když si sám měním řetěz, tak mi to takhle vyjde podle přiloženého „prospektu“.

17_pocty_clanku_xx1_eagle_axs

Rada závěrem

Neptejte se prosím na diskuzních fórech nebo ve skupinách na Facebooku čím mazat, kdy měnit nebo jaká je správná délka vašeho řetězu? Na tyhle odpovědi neexistuje univerzální odpověď. Vše je závislé na mnoha faktorech. V rámci mazání třeba v jakém jezdíte počasí a terénu. U výměny řetězu je faktorů daleko více. Nejdůležitější je styl jízdy a co jezdíte. Znám borce, kterým vydrží řetěz 500km a znám rovněž borce, kterým vydrží řetěz 5000km.

Categories: KOLO

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial